Friday, February 21, 2014

Fasa kedua. :)

Bismillah walhamdulilah, wassolatu wassalamu 'ala rasulillah, wa 'ala aalihi wa sahbihi wa man walah.

Assalamualaikum. 

Tettt!!. Lamo cek tak hapdet blog. Maaf ku pohon. Nak kata sibuk mana tu tak lah. Tapi entah. Kita ni yang tak pandai nak curi masa nak coret-coret kat sini. Hari ni baru berpeluang.

Sebelum terlambat, salam jum'ah pada pembaca-pembaca yang dirahmati Allah. ;)

Entry punya tajuk pun macam suspicous semacam sebenarnya kan. Nak nak kita ni student. Pikiaq apa lah bila saya bagi tittle macam tu.

Ikhwah, Akhawat yang saya sayangi, sebenarnya nak kongsi feeling dengan hampa semua. Jarang rasanya boleh nak heart to heart dengan orang luar. Tapi first try lah ni.

Bilamana orang sekeliling dah ada yang mula jejak ke fasa kedua, ya'ni masuk alam bina 'beit muslim', tipu lah kalau kita cakap tak ada apa-apa rasa kan. Apa tah lagi kalau dalam hati ni memang ada yang dah berkenan. Kan ? Tapi buat masa ni, kita kena fikir, kena kawal. Selagi mana Allah tak beri apa-apa tanda untuk kita ke langkah seterusnya, thabbat lah, kuat lah, fokus seratusperatus pada pelajaran.

Macam diri saya sendiri, dah pun masuk tahun kedua Perubatan. Duduk jauh dengan family. Kadang-kadang rasa macam. Entah. Undescripable. Namun, bila rasa macam nak lost, kembalilah. Panduan yang Dia beri tu dah memang sempurna. No offense. Cari lah kekuatan daripada Dia. He will show us the way. The right path.

Apa-apa pun, when the time comes, you will face it. Right man at the right time. :) .Teringat pesan seorang sahabat, kalau kita nak didik anak-anak kita nanti, yang mungkin akan datang lagi 10 tahun, kita perlu persiapkan diri sekarang. To be a good mother, a good father, not as easy as you see. But, you can make it easy if you start to learn to be one of them now. Learn it from the best Mu'allim ever , The Prophet Muhammad (Peace Be Upon Him). 

Sebelum akhiri tinta ini, suka untuk saya ingatkan buat diri sendiri, bila kita nak mempersiapkan diri buat jodoh yang mungkin tak tahu bila akan tiba, cuba kita sama-sama istiqamah dalam beberapa perkara :

1- Tahajjud, istikharahlah jika masa dah sampai
2- Dhuha, cuba jadikan rutin harian.
3- Baca Quran berserta tadabbur ayat-ayat cinta-Nya.
4- Solat di awal waktu.
5- Perbanyakkan istighfar dan zikir serta selawat keatas junjungan besar Nabi Muhammad (S.A.W)

Moga sedikit sebanyak dapat mengikat hati kita dengan tuhan dan tidak lari jauh daripada landasan-Nya.

Moga Allah redha.

-tintaikhlas-




No comments:

Post a Comment