Friday, June 4, 2010

Seteguh Manakah Imanku Ini ?


assalamualaikum.
dah lame sangat rasenye tinggalkan tinta 'keyboard' ni.
hurm.alamaklum lah. 3 minggu exam.
ana harap.sahabiyah sekalian.merangkap para pembaca.sentiasa sihat.
dan dibawah lembayung rahmat Allah.


hari ni ana rase nak tulis pasal isu terbaru.about.israHELL.
ana sebenarnya tersentuh dengan kata² seorang sahabat ana wktu kat sk0la.
waktu perhimpunan.bile dah habis semua² ucapan dan aturcara.
seorang sahabat ana naik atas pentas dan memberi sedikit makluman.
tentang israel kini menyerang bantuan dari negara² islam.
di perairan antarabangsa.bagi ana.bende nye.israel punye kawasan masih jauh.
jadi ape masalah mereka.nak mengganggu bantuan buat saudara² islam yang ditimpa musibah di gaza?
adakah wajar atau patut kita hanya melihat dan sekadar masuk telinga kanan dan keluar telinga kiri apabila mendengar saudara seislam kita yang tertindas dengan kezaliman orang yahudi dan nasrani tersebut.?


sungguh ana terpana ketika mendengar ucapan dan sedikit maklumat daripada sahabat tersebut.beliau mempunyai rasa tanggungjawab terhadap muslim yang lain.seharusnya.telah tertanam dalam diri setiap muslim mengasihi muslim yang lain.
bukan hanya merasa sedih kemudian tidak melakukan apa² bagi meringankan beban mereka.
ya. memang. Hanya Allah sahaja yang mampu meringankan dan memudahkan mereka.

namun begitu. kita perlulah sentiasa berd0a untuk mereka. agar sentiasa dalam keadaan aman dan harmoni. mereka selalu terdetik. "dimanakah saudara² seislam ku? dari Malaysia, Indonesia, Turki, dan lain?". mereka sebenarnya amat memerlukan saudara seislam dalam bangkit menentang israel laknatullah yang berniat untuk menghancurkan bumi palastin.bumi para anbiya'.


seharusnya kita sedar.bahawa sebagai khalifah.yang mempunyai tanggungjawab terhadap muslim yang lain.yang akan Allah pers0al di akhirat :apakah jasa kita untuk agama islam.?"

bagaimanakah kita akan menjawab persoalan ini. sedangkan untuk meluangkan masa menadah tangan memohon kesejahteraan pun masih sukar dilakukan. inikan pula untuk berjaga malam untuk memohon agar Allah melindungi bumi palastin dan semua saudara seislam kita.?.


sekadar pedapat.walau diri ana penuh dengan kekhilafan.kecacatan.ketidak sempurnaan.namun ana masih tahu.ana mempunyai tanggungjawab terhadap saudara² lain.tugas ana disini adalah memngingatkan diri ana serta sahabat² lain.sedarlah.bangkitlah.bangunlah.ingatlah.saudara² kita disana dalam derita.sengsara.adakah kita masih mahu bersuka ria?.adakah kita masih mahu bergelak tawa.?.adakah kita masih mahu melayan kerenah iblis laknatullah.?mahukah kita sahabat²?.


ingatlah.bahawa.kita hidup sementara.buatlah yang sebaiknya.sesungguhnya dalam menuntut ilmu adalah jihad.janganlah kita beranggapan hanya dengan beperang baru dikira jihad.tidak.menuntut ilmu juga adalah jihad fi sabilillah.dan ingatlah.jihad yang paling besar adalah jihad melawan nafsu.nafsu untuk bercinta.mendekati zina.melakukan perkara² yang melalaikan.marilah kita sama² mencari dan melakukan sesuatu untuk agama.insyaAllah.dengan izin-Nya,dimakbulkan segala usaha kita bagi memajukan Islam.ameen.


p/s: ana sekadar manusia yang tidak mampu berdiri memegang senjata melawan berperang dengan laknatullah.yang ana hanya mampu lakukan adalah.berdoa.agar saudara kita disana sentiasa dilindungi Allah.dan berdoa agar sahabat² dibuka pintu hati untuk berhenti mengikut jejak langkah iblis laknatullah itu.





No comments:

Post a Comment