Sunday, June 13, 2010

Aku Bijak Jauhi Zina.

assalamualaikum.
lama rasanye tak menulis kat bl0g ni.
sambung balik.
lepas 3 hari kem.pegi seminar pulak.10 Jun 2010.
mmg best.sbb ni khas untuk remaja.14-17 tahun.
brtmpat di menara telokom.

ana just nk brk0ngsi sedikit sbnyak ape yg ana dpt wktu gy seminar tuh.
sblum tuh.nk cte skit.sape pnympai2 n fasi2 yg ade dlm seminar ni.
yang ana igt.

-abg hafiz(abg bai)
-kak muhsina(kak ina)
-kak bazila(kak baz)
-kak atika(kak r0y)
-kak izzah
-kak syakirah (kak fasi ku)
-kak zalika(kak ika)
-abg aduka(abg duke)
-abg yassir

0k smbung balik psl seminar tuh.dr pagi.prmulaan pelayaran hari ku bermula dgn duduk tgak2 dlm sbuah dewan.

(hadith rasulullah)
prmpuan b0leh masuk syurga melalui mana² pintu sahaja tp dengan 4 syarat ya'ni :

1) solat 5 waktu sehari semalam.
2) berpuasa di bulan ramadhan
3) memelihara keh0rmatannya.
4) taat pada suami.

then bncaang pulak knape zaman skarang ni en.bnyk brlaku zina shgga mnybbkan wajah suci yang tidak berd0sa dicampak dalam t0ng sampah.dalam sungai.dan bermacam lagi tempat yang hina yang tidak wajar untuk diletakkan mereka. antara punca berlakunya zina ini adalah

:berdua-duaan antara lelaki dan perempuan yang bukan mahram.

apa yang dapat kita lihat disini.bile trend ber'couple' makin mula menjinak dikalangan remaja.msti la mereka mahu ber'dating'.lpas berdating nk pulak buat ringan².then bru mereka nk mncuba yang berat yang mungkin mereka tidak tahu apa kesan dan impak yang bakal mereka hadapi.

:bersentuhan antara lelaki dan perempuan yang bukan mahram.

lelaki n perempuan kini dah tak ada rasa malu bila bersentuhan.ada sebuah hadith x silap ana.yang mengatakan lebih baik sebatang besi panas ditusuk diatas kepala berbanding menyentuh seseorang yang bukan mahram.

:pandangan berahi

bile dah berdating.msti la yang si perempuan nak buat muke c0mel aje kat pasangan mereka bukan.mata pun mula makin jinak n manja².then laki pun mula lah terg0da.s0.nasihat yang ana dpt kasi kat sni.wahai kaum hawa.jagalah mata kamu.dari mengg0da lelaki.kerana.ini merupakan salah satu daripada punca zina.

:pergaulan bebas.

sekarang.kita dapat lihat.lelaki perempuan makan sebelah2 p0n dah tak kisah.nk dekat2 p0n x de msalah dah.bt0l x.dah tu.ble diberi tugasan berkumpulan yang bercmpur llaki n prmpuan.dah tiada batasan.itukah yang kita dapat namakan sebagai muslim n muslimah sejati?
(hadith rasulullah)
"tidak boleh bersunyi dari kamu dengan perempuan yang bukan mahram dan tidak boleh bermusafir seorang perempuan melainkan bersama mahramnya."

:cara berpakaian

aurat.kini tidak lagi diendahkan.dah jadi perkara biasa bagi wanita islam yang tidak memakai tuding.atau dikenali sebagai free hair.bukan?secara tidak langsung nya.ia akan menimbulkan nafsu sang jejaka apabila melihat rmbut wanita ini.sewajibnya.rmbut adalah aurat yang hanya dapat dilihat 0leh suami.dan org yang sudah menjadi mahram se0rang perempuan.

:mmbicarakan dan mnonton 'blue film'

ini juga merupakan salah satu fakt0r zina semakin berleluasa dalam kalangan remaja zaman sekarang.blue film adalah merupakan filem lucah yang kini dianggap biasa bagi remaja yang belum tahu untuk berzina.ini dapat menyebabkan kadar berlaku zina semakin bertmbah apbila perkara spti ini tidak dihalang 0leh mana2 pihak.

:ikut kawan yang merupakan 'zinaholic'

elakkan dari berkwan dengan orang yang sudah biasa melakukan zina.kawan mudah mempengaruhi minda serta perbuatan kawan yang lain.jadi.carilah kawan yang sebenar yang tahu dan bijak jauhi zina.

:rgsang kmhuan seksual

:terlalu mengikutkan nafsu

:pergaulan bebas di alam maya, internet, sms

:mnjdikan zina jalan keluar bgi mnyelesaikan sesuatu masalah


sedarkah kita perkara yang sering kita lakukan adalah merupakan punca berlakunya zina?mula² mmg kita hanya memandang remeh perkara seperti diatas.namun lama kelamaan ia akan menghasilkan perbuatan yang dinamakan ZINA.

kata mutiara yang saya dapat dari seminar ini.

-bila perut kita kenyang,nafsu akan mnjadi lapar.namun bila perut kita lapar,nafsu akan mnjadi kenyang.-


sekadar perk0ngsian daripada apa yang ana dapat darri seminar yang ana jalani pd hari khamis lalu.maaf andai ada yang terasa atau terguris hati dengan entry kali ini.

renung²kanlah.dan katakan TIDAK pada ZINA.

wassalam.
kawan² yang sama² berada sewaktu seminar


hanis


syafiqah




afifah.

No comments:

Post a Comment